Frequently asked questions

Το πρώτο ηλεκτρικό σκάφος, κατασκευάστηκε το 1881 στη Γαλλία από τον Γάλλο χημικό Gustave Trouve και ονομάστηκε Eureka, το οποίο χρησιμοποιούσε μπαταρίες μολύβδου ή χρωμίου !

Στη φωτογραφία αποθανατίζεται ο Gustave Trouve, ο παριζιάνος χημικός, ο οποίος πιστώνεται με την εφεύρεση του ηλεκτρικού σκάφους. Αποθανατίστηκε μία ημέρα του 1881, με ημίψηλο καπέλο πάνω απο την εξωλέμβια μηχανή του, που ονομάζεται “Εύρηκα” στη λίμνη Bois de Boulogne.

Θα πρέπει, ωστόσο, να θυμόμαστε τις προσπάθειες που έγιναν νωρίτερα σε αυτόν τον τομέα από άλλους ακούραστους ερευνητές, όπως ο κόμης του Μολίν στο Παρίσι, ή τον Von Jacobi, και τη «μεγάλη μηχανή» του, που εξέπλευσε στο Νέβα στην Αγία Πετρούπολη, νωρίτερα κατά μισό αιώνα. Ωστόσο, είναι στο Σηκουάνα και πάντα στο Παρίσι, που ο Gustave συνέχισε την ανάπτυξη του σκάφους του, η οποία ακολουθήθηκε από άλλα πρωτότυπα.

Η Ηλεκτρική ενέργεια που παραγόταν από μπαταρίες χρωμίου τοποθετημένες στο μέσο του πλοίου, καθώς και δύο εύκαμπτα καλώδια έφερναν το ρεύμα προς τον κινητήρα, ενώ ταυτόχρονα ο ίδιος ο κινητήρας έπαιρνε και το ρόλο για τους ελιγμούς του πηδαλίου (εξωλέμβιος).

Το πετρέλαιο φθηνό και σε αφθονία, σταμάτησε την ανάπτυξή του ηλεκτρικού σκάφους μέχρι τα τελευταία χρόνια, που αρκετοί πλέον βλέπουν με ενδιαφέρον το έργο πίσω απο τη ηλεκτρική έλξη, τόσο για τη μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο, αλλά ειδικά για τα περιβαλλοντικά οφέλη της ηλεκτρικής ενέργειας (ή του θορύβου, ή των αερίων του θερμοκηπίου, του καπνού και τις λιπαρό-απορρίψεις).

Β. Ποιοι τύποι σκαφών είναι κατάλληλοι για εξηλεκτρισμό?

  • Ανοικτά και κλειστά φέρρυ, γιοτ, σκάφη αναψυχής, πιλότοι, Καταμαράν, καγιάκ, μικρά βοηθητικά (dinghies) αλλά και σκάφη υποστήριξης, είναι κατάλληλα ώστε να δεχθούν ηλεκτρικούς κινητήρες.

Γ. Ποιο τύποι ΔΕΝ είναι κατάλληλοι για εξηλεκτρισμό?

  • Κάθε πλοίο που χρειάζεται αυτή τη στιγμή περισσότερες από 2 ώρες λειτουργίας των κινητήρων τους ή κάθε ταχύπλοο και σκάφος, που χρειάζονται περισσότερες από 8 ώρες λειτουργίας των κινητήρων τους.

Δ. Είναι οι ηλεκτρικοί κινητήρες και τα σκάφη ακριβά?

  • Οι τιμές μειώθηκαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια λόγω της δραματικής αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης και της εξέλιξης της τεχνολογίας. Η μετατροπή ενός υπάρχοντος σκάφους σε ηλεκτρικό, η αγορά ενός νέου ηλεκτροκινητήρα ή η αγορά ενός ηλεκτρικού σκάφους είναι τώρα μια βιώσιμη επιλογή για πολλούς ανθρώπους.

Ε. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών σκαφών?

Υπάρχουν πολλά!

  • - Φιλικά προς το περιβάλλον
    - Βιώσιμα και χωρίς εξάρτηση από τα επιβλαβή ορυκτά καύσιμα (μπορείτε να επαναφορτίσετε τον ηλεκτροκινητήρα σας μέσω αιολικής και ηλιακής ενέργειας)
    - Αθόρυβα - όχι πια δυνατοί θόρυβοι από τον κινητήρα
    - Τέλος στις ανεπιθύμητες οσμές από τα καύσιμα (ιδανικό για όσους υποφέρουν από θαλάσσιες ασθένειες)
    -Τέλος στις ανεπιθύμητες διαρροές καυσίμων στο εσωτερικό του σκάφους ή στο νερό
    - Εξαιρετικά αξιόπιστα, με ελάχιστη απαιτούμενη συντήρηση λόγω του μικρού αριθμού κινούμενων μερών
    - Πολύ οικονομικό, χωρίς ανάγκη για αγορά καυσίμων και ελάχιστη συντήρηση
    - Οι περισσότεροι ηλεκτροκινητήρες έχουν περισσότερο από 90% απόδοση, καθιστώντας τους σημαντικά πιο αποδοτικούς από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ζ. Πόσο αποδοτικοί είναι οι ηλεκτρικοί κινητήρες?

  • Οι περισσότεροι ηλεκτροκινητήρες έχουν απόδοση μεγαλύτερη του 90%, κατά πολύ πιο αποδοτικοί από τους κινητήρες καύσης.

    - Για τα σκάφη εκτοπίσματος, η μεγαλύτερη συνολική απόδοση επιτυγχάνεται με μεγάλη έλικα με υψηλό βήμα, που περιστρέφεται σχετικά αργά μέσα στο νερό
    - Αυτό εξασφαλίζει τη σπατάλη όσο το δυνατόν λιγότερης ενέργειας. Ορισμένα σύγχρονα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης έχουν συνολική απόδοση έως και 50%, σε σύγκριση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που έχουν συνολική απόδοση 10% ή και λιγότερη
    - Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης χρειάζονται μειωτήρες. Λόγω των απωλειών που προκύπτουν από την σύνδεση με τον μειωτήρα, πολλοί ηλεκτρικοί κινητήρες την εξαλείφουν χρησιμοποιώντας κινητήρες χαμηλών στροφών & υψηλής ροπής
    - Επιπλέον, ακόμα και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε ένα μεγάλο σταθμό παραγωγής, είναι πολύ πιο αποτελεσματική από την καύση ορυκτών καυσίμων σε ένα μικρό κινητήρα επί του σκάφους
    - Έρευνα από την Ελληνική κυβέρνηση έδειξε ότι μια μικρή δίχρονη εξωλέμβια μπορεί να είναι το ίδιο ρυπογόνα όσο 50 αυτοκίνητα που καλύπτουν την ίδια απόσταση!

Η. Τι μέγεθος κινητήρα χρειάζομαι?

Το μέγεθος του κινητήρα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίο επιθυμείτε να χρησιμοποιήσετε το σκάφος σας, τις συνθήκες της πλωτής οδού και την απαιτούμενη εμβέλεια και ταχύτητα. Δείτε παρακάτω για παράδειγμα.

1 kiloWatt (kW) = 1,35 Ιπποδύναμη (HP)

Ωστόσο, στην πραγματική ζωή σε ένα σκάφος εκτοπίσματος:

Το 1kW αντιστοιχεί σε 3 ίππους (HP)!

Γιατί;

  • - μέγιστη ροπή σε κάθε είδους στροφές.
  • - ελάχιστη απώλεια θερμότητας /τριβής (γεννήτρια, αντλία νερού, σφόνδυλος κ.λπ.)
  • - ο ηλεκτρικός κινητήρας μπορεί να υπερφορτωθεί, όταν ένας κινητήρας ντίζελ θα σταματήσει

Εάν η τρέχουσα απόδοση πετρελαίου είναι επαρκής: αντικαταστήστε με 1/3 σε kW

Εάν η ισχύς του κινητήρα ντίζελ είναι άγνωστη:

  • * Κανόνας μεγέθους κινητήρα: kW του απαιτούμενου κινητήρα = Μετατόπιση x 2

Το μέγεθος του κινητήρα εξαρτάται από:

  • - απαιτήσεις απόδοσης του ιδιοκτήτη σκαφών
  • - περιοχή χρήσης (ανοιχτή ή κλειστή, ρεύματα)
  • - διορθώσεις για το σχήμα της γάστρας και το μήκος της γραμμής ύδατος (π.χ. καταμαράν ή βαριά μονοκάρινα)

Θ. Πόσες μπαταρίες χρειάζομαι?

Τα περισσότερα ηλεκτρικά σκάφη αναψυχής λειτουργούν με 24/36/48V

Ελάχιστες απαιτήσεις μπαταρίας:

  • 2-3 ώρες πλεύσης (βοηθητική μονάδα σε γιοτ): κινητήρας kW x 1,5 = χωρητικότητα μπαταρίας σε kWh
  • 6-7 ώρες πλεύσης (μηχανοκίνητα σκάφη): κινητήρας kW x 2,5 = χωρητικότητα μπαταρίας σε kWh

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:

  • Απλές μικρές βάρκες που φέρουν πανί με 3.6kW εσωλέμβια (ιστιοφόρο)
    3.6 x 1.5 = τροφοδοσία μπαταρίας 5.4kW (36V / 150Ah) σε συνολικό βάρος περίπου 135kg
  • Μεγάλες ψαρόβαρκες με ηλεκτρικό κινητήρα τύπου Pod 4.2kW (μηχανοκίνητο σκάφος)
    4.2 x 2.5 = τροφοδοσία μπαταρίας 10.5kW (48V / 225Ah) σε συνολικό βάρος περίπου 260kg

- Για μεγαλύτερους χρόνους λειτουργίας / υψηλότερες ταχύτητες χρειάζονται περισσότερες μπαταρίες

- Όταν επιλέγετε μπαταρίες λιθίου, θα έχετε μεγαλύτερη χωρητικότητα σε μικρότερο χώρο.

Ι. Ποια είναι το υπέρ και κατά των μπαταριών, μολύβδου-οξέως (lead acid)

Τα υψηλής ποιότητας οξέα μολύβδου, όπως στις κλειστού τύπου AGM βαθιάς εκφόρτισης μπαταρίες, τις κάνουν να είναι πιο οικονομικά αποδοτικές για τις περισσότερες εφαρμογές σε σκάφη .
Περίπου 500 κύκλοι σε διάστημα 10 ετών.

Πλεονεκτήματα:

  • - Το βάρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως έρμα
  • - Σχετικά φθηνές

Μειονεκτήματα:

  • - Μεγάλες και βαριές
  • - Απώλεια του φορτίου τους με την πάροδο του χρόνου
  • - Μπορούν να φορτιστούν μόνο πολύ αργά
  • - Δεν πρέπει να εκφορτιστούν πολύ βαθιά

Κ. Ποια είναι το υπέρ και κατά των μπαταριών λιθίου

Στις πιο πολλές περιπτώσεις ειδικλα στα μεγάλα πλοία και στα μεγαλύτερα σκάφη, οι μπαταρίες λιθίου είναι επιθυμητές για τα οφέλη τους έναντι αυτών του μολύβδου-οξέων.
Περίπου 3000 κύκλοι σε διάστημα 10 ετών.

Πλεονεκτήματα:          

  • - Ελαφρύτερες  και μικρότερες σε μέγεθος
  • - Είναι δυνατή η βαθιά εκφόρτισή τους
  • - Είναι δυνατή επίσης η γρήγορη φόρτισή τους

Μειονεκτήματα:

  • - Απαιτείται προηγμένο σύστημα διαχείρισης των μπαταριών (BMS)
  • - Σχετικά υψηλό κόστος

Λ. Σύγκριση μπαταριών μολύβδου-οξέως (LeadAcid), με μπαταρίες λιθίου (Li)

Και οι δύο τύποι μπαταριών έχουν την ίδια διάρκεια ζωής, περίπου 10 χρόνια.

Σε αυτά τα 10 χρόνια, μια μπαταρία Μολύβδου, θα δώσει έως και 500 κύκλους φόρτισης

Σε αυτά τα 10 χρόνια, μια μπαταρία Li, θα δώσει έως και 3000 κύκλους φόρτισης

Οι μπαταρίες Li είναι 3 φορές πιο ακριβές, από αυτές των Μολύβδου.

Εάν χρησιμοποιείτε το σκάφος σας πολύ (περισσότερες από 150 φορές τον χρόνο) οι μπαταρίες Λιθίου αποδεικνύεται, πιο συμφέρουσα επιλογή

Δεδομένου ότι αυτό συμβαίνει συχνά με τα σκάφη αναψυχής, τα υπόλοιπα οφέλη των μπαταριών Λιθίου είναι:

- Μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα (μικρότερη & ελαφρύτερη μπαταρία)

- Πολύ βαθιά εκφόρτιση, χωρίς βλάβη στη μπαταρία

- Πολύ γρήγορη επαναφόρτιση

- Ιδανική για ηλιακή φόρτιση, καθώς οι μπαταρίες λιθίου δεν επηρεάζονται, από το να παραμένουν εκφορτισμένες

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:

Αν έχετε ένα απλό σκάφος που χρειάζεται βάρος και όχι μεγάλες ταχύτητες : χρησιμοποιήστε μπαταρίες μόλυβδο-οξέως (LeadAcid)

Αν έχετε ταχύπλοο ή μεγάλο πλοίο και απο κάποιο σημείο κι έπειτα, μεγάλο προϋπολογισμό: χρησιμοποιήστε μπαταρίες λιθίου (Li)

Μ. Ποιές είναι οι επιλογές για την επαναφόρτιση των ηλεκτρικών μου μπαταριών

Στην μαρίνα : Για ενα απλό σκάφος σύνδεση σε τροφοδοσία 220 ή μεγαλύτερη, εφόσον χρειάζεται

Στο λιμάνι : Για ένα φέρρυ ανοικτού ή κλειστού τύπου υπάρχουν οι ημιαυτόματοι τρόποι φόρτισης αλλά και οι πλήρως αυτοματοποιημένοι, που παρέχουν αρκετά μεγάλες ποσότητες ενέργειες μέσα σε ελάχιστα λεπτά, επαγωγικά.

Επάνω στο Τρέιλερ: συνδέστε το καλώδιο στην παροχή του σπιτιού 220V

Σε Θαλάσσια πλεύση: Χρησιμοποιείστε Ηλιακούς συλλέκτες / Αιολική γεννήτρια

Επί του σκάφους: Υβριδική εκδοχή: Οι κινητήρες επαναφορτίζουν τις μπαταρίες

Επί του σκάφους με ηλιακή ή ενέργεια μέσω ανεμογγενητριών και αλλά και μέσω των κινητήρων